Search for:
  • صفحه اصلی
  • محصولات
    • دوره ها و محصولات
    • چک لیست
    • دوره های رایگان
    • کتاب
  • مقالات
  • درباره و تماس با ما
 
  • info@mahdiyehpashapour.ir
مهدیه پاشاپور
  • صفحه اصلی
  • محصولات
    • دوره ها و محصولات
    • چک لیست
    • دوره های رایگان
    • کتاب
  • مقالات
  • درباره و تماس با ما
0

Get Started

اصول آداب معاشرت

30 اردیبهشت 1402
Posted by مهدیه پاشاپور
ارتباط موثر
171 بازدید

اصول آداب معاشرت

توام از رفتارهای نادرست دیگران اذیت میشی ؟

حدود 7 سال قبل در یک مجموعه مشغول به کار بودم مدیر مجموعه آقای جوانی بود که همیشه اتو کشیده و خوش لباس بود حتی روزهای عادی و معمولی هم لباسهای مرتب و اتوکشیده و اصطلاحا پلو خوری بر تن داشت.

همواره با لحن و کلمات مودب صحبت میکرد.

وقتی از ما که به اصطلاح پرسنل مجموعه محسوب میشدیم صحبت میکرد محال بود جواب ” نه ” بشنود چون لباس و لحن و کلمات به گونه ای مودبانه و غیر آمرانه بود که رد نشدنی در کار نبود ……..

برعکس این مورد را هم نیز دیده ایم.

رفتارهای ما همواره نشانگر و تعیین کننده رفتار و عکس العمل دیگران نسبت به ما هست شما هم با افرادی برخورد داشتید که رفتارشان یا حرف هایشان شما را ازرده خاطر کند از این رو یادگیری آداب معاشرت صحیح برایمان یک مهارت حیاتی و ضروری محسوب میشود حال در ادامه مطلب ابتدا به این موضوع می پردازیم که آداب معاشرت چیست؟

 

آداب معاشرت چیست ؟

در زندگی برای اینکه به یک سری موفقیت ها برسیم الزاما بایستی یک ارتباط موثری داشته باشیم که این ارتباط موثر در نوع کلامی و زبان بدن نیازمند دسته ای مهارت های خوب و شایسته است که به آنها آداب معاشرت میگوییم  .

این آداب معاشرت میتواند عالی و موثر و یا ناپسند باشد اما چیزی که به یقین میدانیم این است که با آداب معاشرت میتوانیم درهای موفقیت های کوچک و بزرگ را به روی خود باز و شخصیت خود را ارتقا بخشیم .

افرادی که ما را نمی شناسند و فقط با ما یکبار برخورد کرده‌اند نیز می‌توانند از روی نحوه صحیح آداب و معاشرت ما شخصیتمان را مورد قضاوت قرار دهند، بنابراین یادگیری اصول مهم آداب معاشرت بسیار با اهمیت است . آداب معاشرت زیر شاخه ای از فرهنگ و سواد اجتماعی است.

 

در واقع به مجموعه رفتارها و آداب رسمی که در جامعه  پسندیده و مورد قبول است، آداب معاشرت گفته می‌شود.

 

معنی لغوی آداب معاشرت با مثال

آداب یا اتیکت به مجموعه‌ای از رسوم و قواعد رفتاری گفته می‌شود که در هر جامعه، طبقه و یا گروهی خاص باید رعایت شود. رعایت نکردن آن‌ها نشان‌دهنده هنجارشکنی و قانون‌شکنی است. به‌طور کلی آداب به معنای «راه درست معاشرت کردن با دیگران» است.

معاشرت نیز در فرهنگ لغت به معنای هم‌نشینی، هم‌صحبتی، جامعه‌پذیری، مراوده و دوستی است.

در نتیجه آداب معاشرت به قوانین و قواعدی گفته می‌شود که در یک موقعیت خاص باید رعایت شوند. برای مثال باید احترام بزرگ‌ترها را حفظ کنیم، در هنگام غذا خوردن از صحبت کردن با دهان پر خودداری کنیم، زمانی که فرد مقابلمان در حال صحبت کردن است، سکوت اختیار کنیم تا صحبت‌هایش تمام شود.

 

اهمیت آداب معاشرت در زندگی چیست ؟

بدون شک در تمام لحظات زندگی فردی و اجتماعی باید آداب معاشرت و در نتیجه رفتار صحیح را بشناسیم. برای مثال در:

  • هنگام استفاده از دستگاههای خودپرداز
  • صف خرید نان
  • مسافرت‌های خانوادگی
  • مهمانی‌ها چه بعنوان میزبان و چه بعنوان مهمان
  • هنگام صحبت حضوری و رو در رو و یا تلفنی با افراد
  • هنگام غذا خوردن و سر میز غذا
  • محیط‌ کار
  • استفاده از شبکه‌های مجازی
  • حضور در باشگاه‌های ورزشی
  • نحوه لباس پوشیدن
  • ازدواج کردن
  • نحوه رفتار با جنس مخالف
  • مدرسه و محیط‌های آموزشی

 

یادگیری این اصول و قواعد چه کمکی به ما کمک می‌کند ؟

ارتباط صحیح و دوستانه‌ای با اطرافیان‌مان داشته باشیم،

  • به عنوان فردی دوست داشتنی و محبوب نزد دیگران شناخته شویم
  • بتوانیم آرامش را برای خود و اطرافیان‌مان برقرار کنیم
  • در محیط‌های کاری رفتار درستی با همکاران‌مان داشته باشیم
  • ادب و احترام را رعایت کنیم و رفتاری مودبانه داشته باشیم
  • بتوانیم الگوی خوبی برای فرزندان‌مان باشیم و آن‌ها را به درستی تربیت کنیم
  • در زندگی فردی و اجتماعی پیشرفت کنیم
  • عزت نفس‌مان افزایش پیدا کند

به‌طور کلی دانستن آداب معاشرت به ما کمک می‌کند تا بتوانیم زندگی همراه با آرامشی را برای خود و اطرافیان‌مان برقرار کنیم و به خواسته‌ها و اهداف‌مان در زندگی برسیم.

تکنیک هایی برای رعایت اداب معاشرت :

هنگام حضور در جمع بلند صحبت نکنیم

همیشه مودب باشیم

هیچگاه دشنام ندهیم

خودمان را با ظاهری تمیز و آراسته متمایز کنیم

لباس غیر رسمی نپوشیم

قبل از خروج از خانه، کاملا مرتب و آراسته باشیم

با کلاس و خوش ژست باشید

متکی به خودتان باشید

تظاهر به دانایی نکنید

 

آداب و معاشرت نخستین برخورد با دیگران

آداب و معاشرت مخصوص غذا خوردن در جمع و سر میز غذاخوری:

اگر آدم‌های دور میز را نمی شناسیم ، تا پیش از معرفی شدن به یکدیگر با آنها صحبت نکنیم زیرا این کار از ادب به دور است.

مراقب حرکات دست خود باشیم.

موبایل خود را روی میز نگذاریم ، زیرا نشان می‌دهد که به مکالمه با طرف مقابل علاقه‌ای نداریم .

سر میز غذا صاف بنشینیم  و خم نشویم.

  • تا هنگامی که شخصی شروع به خوردن نکرده، شروع به خوردن نکنیم.
  • با دهان باز غذا را نجویم و هنگام جویدن غذا با کسی صحبت نکنیم.
  • غذا را به آرامی میل کنیم.
  • برای برداشتن سالاد از چنگال خودتان استفاده نکنیم.
  • برای برداشتن نمکدان یا وسایل دیگر از دیگران بخواهیم تا این اشیا را به ما بدهند و دست‌مان را دراز نکنیم.
  • در حضور دیگران دست به دهان نبریم تا خرده‌های غذا را خارج کنیم بلکه بعد از غذا به دستشویی برویم و دست‌ها و دندان‌های‌تان را بشوییم .

 

آداب و معاشرت نحوه نشستن صحیح به شرح زیر میباشد  : 

هنگام نشستن روی مبل‌ها یا صندلی‌های کوتاه، پاهای خود را روی یکدیگر نیندازید و باید هر دو پا به موازات یکدیگر قرار داشته باشند همچنین می‌توانید یکی از پاها را در پشت زانوی پای دیگر خم کنید و صاف و رسمی بنشینید ..

اصول آداب معاشرت در خانواده

از قواعد آداب معاشرت در خانواده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احترام گذاشتن به حق هم
  • از لحن مودبانه استفاده کردن در صحبت کردن
  • فراموش نکردن تشکر کردن برای قدردانی
  • احترام گذاشتن به وسایل یکدیگر
  • استفاده نکردن از وسایل یکدیگر بدون کسب اجازه
  • احترام گذاشتن به فضای شخصی اعضای خانواده
  • جمع کردن وسایل خود
  • احترام گذاشتن به دست جمعی غذا خوردن
  • با دهان پر صحبت نکردن
  • میان حرف اعضای خانواده نپریدن
  • داد نزدن بر سر اعضای خانواده

 

قواعد آداب معاشرت در فضای کسب و کار

سلام مهم است.

احوالپرسی، یک ادب اولیه و بخشی جدایی‌ناپذیر از آداب اجتماعی و تجاری است. مودب و مهربان باشیم زیرا باعث ایجاد رابطه بهتر و مسالمت آمیز‌تر می‌شود.

جملات ساده‌ای مانند “حالت چطور است” و حتی یک تکان سر یا لبخند گرم برای نشان دادن اهمیت ما به دیگران کافی است.

اسامی مهم هستند.

آداب اولیه معاشرت ایجاب می‌کند که خود را به دیگران معرفی کنیم. همچنین به اسم طرف مقابل هم توجه کنیم  نام او را به خاطر سپرده  و آن را به درستی تلفظ کنیم چرا که  هیچ کس دوست ندارد اسمش را اشتباه صدا کنند. اگر ابهامی برایمان در رابطه با اسم کسی به وجود آمد، از او در مورد شکل صحیح تلفظ بپرسیم.

لباس‌ها دارای اهمیت هستند.

یکی از مهم ترین آداب معاشرت در کسب و کار، پیروی از پوشیدن لباس مناسب در هر سمت و موقعیت است. به این توجه داشته باشیم که اولین چیزی که یک شخص به آن توجه می‌کند لباس ماست و یک لباس غیر رسمی در یک محیط رسمی ما را متمایز کرده و بی احترامی به جمع و موقعیت محسوب می‌شود.

به زبان بدن خود توجه کنیم.

آداب معاشرت کسب و کار ایجاب می‌کند که به زبان بدن خود توجه کنیم. برای مثال صاف ایستادن در حضور همکاران، همسالان و مافوق خود، به ویژه در هنگام جلسات و رویدادها، الزامی است.

مشارکت خود را نشان دهید.

اگر به دنبال رعایت  آداب معاشرت در جامعه هستیم ، مهم است که در طول مکالمه با افراد، نشان دهیم که به آن‌ها توجه می‌کنیم . سر تکان دهیم و لبخند بزنیم و همچنین نشان دهیم که فعالانه به آن‌ها گوش می‌دهیم و به گفتگو علاقه‌مند هستیم.

وقت شناس باشیم.

وقت شناس بودن در تمامی مراحل خیلی مهم است اگر سر تایمی که قرار گذاشته ایم نرسیم ممکن است بی احترامی تلقی شود .

بهداشت شخصی خود را رعایت کنیم.

یکی از مهم‌ترین قوانین آداب معاشرت در محل کار رعایت بهداشت شخصی شخصی خود است.

نبایدهای آداب معاشرت در محل کار

اجازه دهید برخی از نبایدها در محل کار را باهم مرور کنیم:

  • هرگز در محل کار نگرش معمولی را اتخاذ نکنیم.
  • به اتاقک‌ها و ایستگاه‌های کاری دیگران نگاه نکنیم.
  • ثبت‌ها یا فایل‌های دفترچه یادداشت شخص دیگری را بدون اجازه او باز نکنیم.
  • عطسه کردن یا سرفه کردن در ملاء عام بدون پوشاندن دهان، آداب بدی است.
  • از سیاست های ناخوشایند در محل کار خودداری کنیم.
  • از انجام بازی‌های سرزنش کننده خودداری کنیم.
  • هرگز هیچ یک از همکاران خود را مورد انتقاد یا مسخره قرار ندهیم.
  • هرگز بر سر کسی فریاد نزنیم و از کلمات زشت استفاده نکنیم .
  • هرگز در جلسات یا سمینارها بدون دفترچه یادداشت و خودکار شرکت نکنیم .
  • از عطرهای قوی استفاده نکنیم .
  • خانم‌ها باید از پوشیدن جواهرات سنگین در محل کار خودداری کنند.
  • نظرات زشت را به هیچ یک از همکاران خود منتقل نکنیم .
  • مطمئن شویم که قاشق و چنگال صدای تق تق در نمی آید.
  • وسیله نقلیه خود را در ورودی پارک نکنید زیرا ممکن است راه کسی را مسدود کند.

 

 

آداب معاشرت باعث ایجاد احساس اعتماد و وفاداری در افراد می‌شود. آدم مسئولیت پذیرتر و بالغ تر می‌شود. آداب معاشرت به افراد کمک می‌کند تا برای روابط ارزش قائل شوند.

قواعد آداب معاشرت را طوری تمرین کنید که ریشه‌دار شود و بتوانید به طور خودکار تمام رفتارهای خوبی را که جامعه از ساکنانش می‌خواهد، نشان دهید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

اهمیت آداب معاشرت
اهمیت آداب معاشرت در روابط اجتماعی و حرفه ای 
نکات کلیدی آداب معاشرت
نکات کلیدی آداب معاشرت در میهمانی ها و دورهمی ها 
تفاوتها و شباهتهای آداب معاشرت
تفاوتها و شباهتهای آداب معاشرت در فرهنگهای مختلف
رعایت آداب معاشرت
رعایت آداب معاشرت – جلب اعتماد و احترام دیگران
قدردانی از لحظات مشترک
چگونه قدردانی از لحظات مشترک روابط ما را تقویت می‌کند؟
فرهنگ‌های مختلف
چگونه فرهنگ‌های مختلف قدردانی از لحظات را ترویج می‌دهند؟
Search for:
دسته‌ها
  • ارتباط موثر
  • شیوه زندگی
  • مقالات
نوشته‌های تازه
  • از داشته‌ها استفاده کن
  • زبان بدن دوره فن بیان
  • ۳ ترفند در صحبت دوره فن بیان
  • ترک عادت‌های بد و جایگزینی آن‌ها با عادت‌های مثبت
  • رژیم غذایی و سبک زندگی سالم
درباره مهدیه پاشاپور
من مهدیه ام، استاد خودم و شاگرد زندگی.
فهرست سفارشی
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • حساب کاربری من
  • فروشگاه
شبکه‌های اجتماعی
مجوز ها

     

تمامی حقوق برای وبسایت مهدیه پاشاپور محفوظ است

Sign In

Lost your password?

Not a member yet? Sign Up