بشنو بعدا حرف بزن
دیدیم خیلی از افراد رو که فقط منتظر این هستن که حرف طرف مقابل تمام شود تا پاسخ دهند و دیدیم خیلی افراد را که اصلا هیچ توجهی به حرفهای طرف مقابل ندارد و فقط به فکر پاسخ دادند هستن و چیزی را بیان می کنند که خود میخواهند و مدنظر دارند نه اینکه بخواهند پاسخی در جواب فرد مقابل دهند .
این دقیقا ناشی از نداشتن مهارت گوش دادن می باشد که ما نمیتوانیم نمیخواهیم و نمیدانیم باید گوش دهیم .
یکی از مسائل مهمی که امروزه مطرح هست گوش دادن فعال می باشد . شاید همه ما بگوییم که خب وقتی کسی سخن می گوید ما گوش میدهیم و حرف هایش را می شنویم . اما گاهاً گوش می کنیم تا پاسخ دهیم نه اینکه درک کنیم !
گوش دادن یعنی توانایی دریافت و درک صحیح پیامهاست که این توانایی، کلید همه ارتباطات مؤثر است. اگر به مهارت گوش دادن مسلط نباشیم نمیتوانیم درک درستی از حرف های مخاطب داشته باشیم . وقتی گوش دادن فعال را تمرین کرده و سعی میکنیم شنونده خوبی باشیم ، توانایی درک نیازها و درخواستهای دیگران میتواند آسانتر باشد.
گوش دادن فعال و موثر چیست؟
درگوش فعال یک عمل بسیار مهم است ؛ با دقت و حواس خیلی متمرکز به حرف طرف مقابل گوش دهیم نه فقط صرفا یک سری کلمه ها و حروف وارد گوشمان شود . ایا تابحال برایتان اتفاق افتاده که در مورد چیزی که هر روز میبینید سوال کنند و شما از پاسخ به آن خیلی آگاه نباشید ؟!
چون دقت نمی کنیم …
مطلبی که به دلایل مختلف به عنوان یک راز باقی مانده این است که «گوش دادن کلید موفقیتهای بلند مدت است». درک این مطلب برای بیشتر افراد بسیار سخت است اما اگر این کار را به عنوان یک عادت در وجود خود نهادینه کنیم میتوانیم با توجه کردن و درک مطالبی که دیگران میگویند گوش دادن را تمرین کنیم
دیل کارنگی میگوید «شما میتوانید با شنونده خوبی بودن در طول ۲ هفته روابط دوستانه بیشتری نسبت به دو سال تلاش برای اجبار دیگران به علاقهمند بودن به خودتان ایجاد کنید». وقتی ما به دیگران گوش میکنیم و واقعاً تلاش میکنیم حرفهای آنها را درک کرده و علاقهمان را به آنها نشان دهیم،یعنی در حال ایجاد روابطی مستحکم و قوی هستیم .
ما اکثرا برای اینکه شیک پوش و لایق جلب نظرات مخاطب خود را نشان دهیم خیلی تلاش میکنیم اما نمی دانیم که فرصت طلایی ما همان گوش دادن هاییست که حس احترام وارزش قائل بودن را به آنها انتقال داده و آگاهی و دانش ما را افزایش میدهد.
با تقویت مهارت گوش دادن باعث ورود یک سری اطلاعات جدید می شویم که ذهن ما را با اطلاعات جدید درگیر میکند. گوش دادن به خلق ایده های جدید منتهی میشود.
یکی دیگر از دلایلی که شنونده خوب بودن محبوب است اینکه ما در حال حاضر مشغول به هر شغل و یا فعالیتی باشیم دائماً برای ترقی و پیشرفت نیازمند استفاده از ایده های نو و تازه هستید.
ایدهها به شکلهای گوناگون به سراغ ما میآیند مهم این است که ما آماده باشیم. همیشه با دقت و توجه تمام به صحبتهای دیگران گوش دهیم زیرا ما نمیدانیم کدام کلمه یا عبارت سازنده ایده بزرگ بعدی ما خواهد بود.گوش دادن سازندهی صداقت و وفاداری است.
اینکه خداوند متعال به ما انسان ها دو گوش و یک دهان عطا کرده هم دلیلی محکم بر اهمیت و ارزش گوش دادن و شنونده خوبی بودن در مکالمات و تعاملات روزانه است.
نظر شما چیست؟ چرا باید شنونده خوبی باشیم و برای تقویت این مهارت کلیدی که به نوعی تقویت کننده ی جایگاه فردی و اجتماعی ماست بکوشیم؟
چرا باید شنونده خوبی باشیم ؟
اما گاهی بعضی از ما به دلیل حجم بزرگ اطلاعاتی که از رسانه های مختلف به دست آورده ایم، فکر می کنیم نیازی به شنیدن حرف های دیگران نداریم و اطلاعات خودمان کافی است.
خوب گوش نکردن علاوه بر این که ریشهی بسیاری از مشکلات اجتماعی و روابط فردی و عاطفی است، گاهی باعث شکست ما در کارهایی می شود که در آن ها مهارت کافی داریم و شهره ی عام و خاص هستیم.
شنوندهی خوب در روابط
دیل کارنگی توصیه جالبی دارد که میگوید :
اگر با علاقه و دقت گوش دهید باعث ایجاد همدلی بین شما و دیگران می شود؛ گاهی حرف ها در غالب درد و دل هستند و با خود فکر می کنید ‘این حرف ها به درد من نمی خورند فقط وقت من را هدر می دهند’ اما این طرز تفکر درست نیست.
اکثر بحث هایی که پیش میاد از این نشات میگیره که واقعا به حرف های طرف مقابلمان گوش نمی دهیم و همه آنها از سو تفاهم شعله ور می شود . شاید در اکثر مواقع خوب به طرف مقابل گوش بسپاریم مشکلی پیش نیاید . ما با گوش دادن فعال احترام بیشتری را بدست می آوریم. این هنر طلایی و بسیار ارزشمند گوش سپردن باعث تقویت فن بیان نیز می شود زیرا با خوب گوش دادن با جملات جدید و هزاران راه روش برای برقراری ارتباط یاد میگیریم .
اما اصل های خوب گوش دادن چیه ؟!
- موقع گوش دادن به تمامی جملات و زبان بدنی که ایفا میکند دقت کنیم و وسط حرفش نپریم .
- ارام باشیم ؛ همه توجه مان را به گوینده اختصاص بدهیم و از ارتباط چشمی غافل نشویم
- به گوینده حس راحتی بدهید تا رغبت ادامه بحث را داشته باشد و برایش لذت بخش رقم بخورد
- حین صحبت از کلمات تاکیدی مثل بله ، درسته و … استفاده کنید
کم گوی و جز مصلحت خویش مگوی
و از هرچه نپرسیدت کسی پیش مگوی
گوش تو دو دادند و زبان تو یکی
یعنی که تو دو بشنو و یکی بیش مگو
مهمترین خطا
خیلی خیلی مهم است که این بیش از اندازه دقت کنیم در پاسخ دادن به مطالب گفته شده حتما فکر کنیم .
بخش اصلی در شنیدن مکانیکی در “گوش” و بخش اصلی گوش دادن در “مغز” ” اتفاق می افتد. گوش دادن در جلسات و کلاس و سمینارها یاداشت برداری می تواند اثر بخش باشد.
زمانی ادگار واتسون (خوب گوش دادن در موفقیتهایشان اثری شگرف دارد. توانایی شنیدن ماهرانه یکی از پایههای ایجاد ارتباط سازنده با دیگران است. زمانی که لیندن بی. جانسون (Lydon B,Johnson) یک سناتور تازه کار از ایالت تگزاس بود، بر سر در دفتر کارش تابلویی با این مضمون نصب کرده بود با این مضمون: «تا زمانی که صحبت میکنید و گوش نمیدهید چیزی نمیآموزید.»
چرا گوش دادن مهم است؟!
به گفتهی رالف والدو امرسون: «به هرکس که برمیخورم به نوعی از من برتر است و میتوانم چیزهای بسیاری از او بیاموزم.»
به گفتهی آندره ژید: «همه چیز گفته شده؛ ولی چون گوش شنوایی نبوده پیوسته باید آنها را از نو گفت.»
اگر گوش ندهید، یاد نمی گیرید
گوش دادن، روابط را میسازد
بنابر توصیهی دیل کارنگی (، بیش از آنچه در طول دو سال جالب بودن میتوانید، دوست خواهید یافت.»
کارنگی به طور شگفتانگیزی در زمینهی دوستیابی و ارتباطات بااستعداد بود. او به این نتیجه رسیده بود افرادی که خودمحور بوده و مدام در مورد خود و علایقشان صحبت میکنند به ندرت قادر به برقراری ارتباط درست با دیگران هستند.
دیوید شوارتز در کتاب معجزه فکر بزرگ میگوید: «افراد بزرگ گوش دادن را در انحصار خود درمیآورند و افراد کوچک، حرف زدن را
به گفتهی نویسندهای به نام نیل استریت: «هرکس به فردی نیاز دارد که به خوبی به حرفهایش گوش دهد.»
به گفتهی ویلسون میزنر: «یک شنوندهی خوب نه تنها همه جا مورد توجه است، بلکه مدتی بعد دانش فراوانی دربارهی مسائل گوناگون کسب میکند.»
آموزش گوش دادن است و یادگیری صحبت کردن.
مراقب باشیم به این حس دچار نشویم که همه چیز را می دانیم چون اگر همچین حسی داشته باشیم به یادگیری خاتمه میدهیم
قبل از صحبت، گوش کنیم.
تا زمانی که برای شنیدن ایدههای دیگران گوش شنوا داریم هرگز ضرر نمیکنیم .
گوش دادن موجب حس وفاداری افراد نسبت به شما میشود
اگر ما همیشه شنوندهی خوبی باشیم و برای دیگران ارزش قایل باشیم ، آنها نیز نسبت به ما وفادار خواهند ماند، حتی زمانی که پستی رسمی نداشته باشیم.
و اما …..
چطور میتوانیم شنونده فعال باشیم
پیشاپیش به جوابی که باید به گوینده بدهیم، فکر نکنیم.جایز نیست که پیش از پایان حرفهایش به فکر حاضرجوابی باشیم.شنونده خوب باید با استفاده از اشارههای غیرکلامی مثل تکان دادن سر به نشانه تأیید یا رد کلام گوینده، لبخند زدن یا بالا انداختن ابروها و تغییر حالت چشمها، به گوینده نشان دهد که حرفهایش را میشنود.اگر بخشی از حرفهای گوینده را متوجه نشدیم ، برداشت شخصی نکنیم !
وقتی گوینده درباره موضوعی مبهم و در پس پرده صحبت میکند، آنچه به ذهنمان میرسد بیچونوچرا قبول نکنیم. بهتر است از او سوال کنیم یا بخواهیم بیشتر توضیح بدهد. صراحتا بگوییم که متوجه نشدیم .
البته دقت داشته باشم که سوالمان جنبه سرزنش کردن و یا نفی کلام گوینده را نداشته باشد. بسیار نرم و با استفاده از واژگان منعطف و به دور از انعکاس برداشت شخصی خودمان سوال کنیم.
شنونده خوبی شدن نیازمند همدلی و انتقاد پذیری و یا صبور بودن می باشد . برای تبدیل شدن به یک شنونده خوب و حرفهای حتما به مقاله های قبلی هم سر بزنید
یک شنونده خوب و فعال سوال هایی حین صحبت کردن می پرسد تا حس کنجکاوی و علاقه اش را به مخاطب انتقال دهد . صبور باشیم ؛ اگر الان با خودتان سبک و سنگین می کنید که آیا من شنونده خوبی هستم یا نه ؟
تبریک می گویم چون همین که اراده کنیم که یک قدم مثبت برداشته ایم نصف راه را رفته ایم مانده نصف دیگر که با تمرین خوب و عالی می شود .
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]