نحوه صحیح معرفی خودت
نحوه صحیح معرفی خودت اینجوری باید باشه
وقتی با یک فرد غریبه آشنا می شویم او را نمی شناسیم ، اما سوال اصلی اینجاست ما خودمان را می شناسیم ؟
این سوال زمانی برایمان پیش می آید که بخواهیم خود را به فردی که شناختی از ما ندارد معرفی کنیم .
من یک نویسنده هستم . یاهم نه ! این در اولویت نیست … امم سلام من مهدیه هستم …
خیلی سردرگم می شویم وقتی که بخواهیم خود را به شیوه ای معرفی کنیم که ما را همان گونه و یا بهتر از آنچه که هست بشناسند.
معرفی چیست؟
معرفی یعنی دادن یک سری اطلاعات شخصی و یا عمومی به فردی که هیچ گونه شناختی از ما ندارد . این اطلاعات می تواند گاهاً در مورد علایق و سلیقه ها و یا در مورد کارها و پروژه هایی که به روی آن سرمایه گذاری می کنیم باشد . مخاطب نباید برای درک و شناخت ما بیش از اندازه تلاش کند، چه بسا در اکثر مواقع در شناخت ما اشتباه کرده و دچار سوءتفاهم شود
چرا معرفی خودمان امری مهم است؟
من کیستم ؟ در معرفی خودمان به جمله هایی می پردازیم به توصیف ما بپردازد . در زندگی چه یک مادر و یا کشاورز و یا مدیر اداری باشیم همه ما نیازمند استعداد سخنرانی داشته باشیم . مخصوصا در محل کار بایستی یک سری فن هایی را به کار بگیریم که ما را حرفه ای جلوه بدهد . اینکه بدانیم چگونه خود را به شکل حرفهای معرفی کنیم ، مهمترین بخش در ساخت روابط در محیطهای حرفهای است.
ضمیر ناخودآگاه ما انسانها در اولین لحظه ملاقات با هر فردی، در زمان بسیار کوتاهی (بین ۷ تا ۳۰ ثانیه) شروع به قضاوت فرد مقابل میکند. نوع پوشش، نحوه عملکرد، شیوه رفتار، نوع صحبت و موارد زیاد دیگری را بررسی کرده و تصمیم میگیرد که با این فرد چگونه رفتار کند: آیا فرد مقابل انسان ارزشمندی است یا خیر، آیا جایگاه خاصی برای او قائل شوم یا خیر، آیا ارزش دارد زمانم را به او اختصاص دهم یا خیر ؟!
چرا نحوه معرفی خود اهمیت دارد ؟
فکر کنیم در مکالمه ای هستیم که مقداری اطلاعات در مورد شخص مقابل داریم و بر حسب آن اطلاعات میخواهیم میزان صمیمت خودمان را تعیین کنیم ؛ پس اگر یک معرفی حرفه ای نداشته باشیم ممکن است به شناخت خوبی از ما نرسند و ما برخی فرصت هارا از دست بدهیم .
در نحوه معرفی باید خودمان را نشان دهیم
چند دلیلی که لازم است در زمان معرفی کردن خود را حرفهای نشان دهیم:
1.شایستگی
2.دوست داشتنی بودن
3.و شانس.
موقع معرفی خود اگر بتوانیم این عقیده را در طرف مقابل ایجاد کنیم که شخصیت ما لایق زمان گذاشتن و صرف انرژی می باشد یعنی ما فرسنگ ها به تکمیل رابطه خوب نزدیک تر شده ایم .
چطور یک معرفی قدرتمند داشته باشیم؟
خب حالا بریم دنبال یه اصول قوی و روشن .
آماده اید ؟
گام اول: بیان نام
نخست وقتی با کسی رو به رو می شویم نام خودمان را می گوییم در بیان نام اگر اسم کوچک خودمان را بیان کنیم یعنی انتظارمان از این رابطه یک رابطه صمیمی می باشد و مطرح کردن نام خانوادگی یعنی رسمی تر تمایل به پیش روی این رابطه داریم
گام دوم: چهکاره هستیم؟
بیان اینکه در حال حاضر به چه کاری مشغولیم در بعضی مکان ها ضروری است مثل رزومه کاری و گاهن اختیاری است مثل روابط دوستانه
آیا تحصیلات و رشته دانشگاهی را هم در معرفی خود بگوییم؟
این مورد در برخی مواقع به پیشرفت شما و نشان دادن حرفه ای بودنتان به کارتان می آید مثلا در جلسه کاری مطرح کنید که رشته دانشگاهی شما به شغلتان مربوط بوده و یک سری پارامتر هارا از روی علمی که دارین میگویید
گام سوم: چند سال سابقه داریم؟
داشتن سابقه کاری مرتبط یک نمره مثبت در رزومه می باشد اگر در یک رشته بکر و ناب حدود چند سال و یا حتی ماه فعالیتمان را بگوییم خوب و سازنده است ولی معمولا زیر سه سال را در جلسات مهم کاری مطرح نمی کنند .
گام چهارم : مخاطبان ما چه کسانی هستند؟
رشته کلامی که ما برای صحبت کردن پیش می گیریم مختص یک سری افرادی می باشد که یا به دردشان میخورد و یا جزو سلایق و علاقه مندی هایش است .
تمرین:
حالا نوبت شماست. حداقل ۳ معرفی از خودتان بنویسید که در موقعیتهای مختلف به آن نیاز دارید. (حتماً یکی از آنها باید در رابطه با محیط کارتان باشد).
دقت کنیم تمامی مواردی که بالا گفته شد لزومی نداره در همه مکان ها ذکر بشود مثل گفتن رزومه کاری در دورهمی خانوادگی .
چند نکته مهم در نحوه معرفی خود
توجه داشته باشید که زمانی میتوانید یک معرفی عالی داشته باشید که به تمام نکاتی که در این بخش مطرح میکنیم، دقت کافی داشته باشید. به کارگیری تمامی این نکات در کنار هم معنا پیدا میکنند.
1-دور کردن ترس از خودمان
2-راحت باشیم
3-واقعی باشیم
4-مکان معرفی
5-استفاده از نقلقول و داستان
6-مدت زمان معرفی
معرفی حرفه ای سخنران
اگر می خواهیم یک سخنرانی موفق و حرفه ای اماده کنیم باید زمان و انرژی صرف کنیم و برای گذر زمان مخاطبمان اهمیت قائل باشیم .
1-چگونه خود را معرفی کنیم:
اطلاعاتی از خودمان بدهیم
یا مقدمه ای ، کارفرما خواهد فهمید که باید چه انتظاری از ما داشته باشد و ما دقیقا چه کاره هستیم.
به یاد ماندنی معرفی کنیم
زمانی که خودمان را معرفی می کنیم یک نکته ناب و ظریف بگوییم باعث می شود که همیشه در ذهن طرف مقابل باشیم .
می توانیم به هنگام معرفی خود، شوخ طبع و فروتن باشیم و طوری رفتار کنیم که پس از پایان جلسه معارفه خود، مردم ما را در خاطرشان داشته باشند.
زبان بدن مناسب داشته باشیم
موقع صحبت کردن سعی کنیم از صدا و لحن مناسب استفاده کنیم . زمزمه نکنیم و یا از حرف زدن با صدای بلند بپرهیزیم . چشمان خود را ندزدیم ممکن است بعضی افراد وقتی که به صورت و چشمان آنها موقع صحبت کردن تمرکز نکنیم آزرده خاطر شوند و با دستان و یا موهای خود بازی نکنیم . پس در جمع بندی ؛
سعی کنیم دوستانه صحبت کنیم حتی اگر در موقعیت رسمی هستیم . لحن دوستانه، صمیمانه و لبخند زدن را فراموش نکنیم .
زمانی که خود را به دیگری معرفی می کنیم، به چشمان شخصی که با او صحبت می کنیم نگاه کنیم و حتما تماس چشمی برقرار کنیم.
زمانی که با فرد مقابل دست می دهیم ، دستان او را بفشاریم و صمیمانه و صادقانه با او سخن بگوییم .
طبق اصول افراد را به یکدیگر معرفی کنید
در مواقعی نیاز است که دیگران را به هم معرفی کنید. به هنگام معرفی دیگران نکات زیر را حتما رعایت کنید:
- اگر محدوده سنی یکسان است و یکی از آنها زن و دیگری مرد است، ابتدا خانم را به آقا معرفی کنیم.
- اگر محدوده سنی متفاوت است، ابتدا فرد مسن تر را معرفی کنیم. مهم نیست که جنسیت آنها چیست.
- اگر شخصی وی آی پی است و دارای یک لقب و عنوان است به هنگام معرفی حتما از لقب او استفاده کنیم. مثلا سروان، ستوان، دکتر، مهندس و….
- زمانی که در محل کار هستیم، فردی که عنوان شغلی بالاتری دارد را اول از همه به دیگران معرفی کنیم.
- زمانی که دو نفر از نظر رده شغلی در یک سطح هستند فردی را که بیشتر می شناسیم را به فردی که کمتر می شناسید معرفی کنیم.
- اگر در یک محیط رسمی هستیم و می خواهیم دو فرد را به یکدیگر معرفی کنیم، نام و نام خانوادگی آنها را بکار ببریم.
- زمانی که افراد را به یکدیگر معرفی می کنیم کمی اطلاعات جزئی تر هم بدهیم . سلام من محمد هستم و برادر زاده علی و یا سلام محمد هستم مدیر شرکت فلانسسس
- محیط های رسمی ایجاب می کند که با احترام بیشتری معرفی را انجام دهیم .
سخن پایانی
زمانی که با شخصی جدید ملاقات می کنیم مانند اینکه یک هدیه را باز می کنیم. ما نمی دانیم پس از باز کردن با چه چیزی روبرو خواهیم بود.
آیا او قرار است تبدیل به بهترین دوست ما شود؟ آیا قرار است مشتری پای ثابت ما شود؟ یا قرار است او همان کسی شود که عاشقش خواهیم شد؟
چگونه خودمان را به دیگران معرفی کنیم؟
1.از علائم غیرکلامی استفاده کنید .
مثل لبخند زدن ، چشمک زدن ، بلند و یا کم بودت صدا ، لمس کردن و …
2.نام و عنوان شغلی خود را بگویید
اگر نام و عنوان شغلی خودمان را بیان کنیم فرصتی را در بازه کاری ایجاد میکنیم که در مورد فعالیتمان مطلع شوند
- لذت و خوشحال خود از ملاقات با آنها را انتقال دهید
همیشه با کسانی وارد مکالمه میشویم که حس خوب را به ما انتقال میدهند . از بودن کنار کسانی که مارا خوشحال میکنند و یا دوستمان دارند و به ما ارزش و احترام خاصی قائل هستند . موقع مکالمه اگر افکار مربوط به دوست داشتنی و با ارزش بودن را انتقال دهیم از در کنار ما بودن لذت می برند .
دیدگاهتان را بنویسید