چگونه ميتوانيم مسئوليت پذير باشيم؟
چگونه ميتوانيم مسئوليت پذير باشيم؟
بخاطر عدم مسئولیت پذیری چه اتفاقاتی که نمی افتد!!!!!
به خاطر میخی، نعلی افتاد
به خاطر نعلی، اسبی افتاد
به خاطر اسبی، سواری افتاد
به خاطر سواری، جنگی شکست خورد
به خاطر شکستی، مملکتی نابود شد
وهمه اینها به خاطر کسی بود که میخ را خوب نکوبیده بود
تعریف های مسئولیت پذیری
مسئولیت به معنای تعهد است. یعنی یک فرد برای انجام یک کار آن هم درست در زمان مقرری متعهد باشد و از زیر آن شانه خالی نکند و سعی کند در زمان و مکان مناسب آن را به نحو احسن انجام دهد.
در فرهنگ لغت، مسئولیت پذیری را به شکل زیر تعریف کردهاند:
وظیفه یا وظایفی که شما ملزم به انجام آن هستید یا از شما انتظار میرود به آنها رسیدگی کنید.
کاری که شما باید انجام دهید، زیرا از نظر اخلاقی درست است، از نظر قانونی لازم است و دلایل اینچنینی.
حالت داشتن شغل یا وظیفه در برخورد و مراقبت از چیزی یا کسی.
کیفیت فردی که میتواند به او اعتماد کرد تا آنچه را که انتظار میرود یا مورد نیاز و غیره است انجام دهد.
انجام کاری با مسئولیت شخصی خود، بدون اینکه به شما گفته شود و اگر نتیجه بدی داشت تقصیر را بپذیرید.
مسئولیت پذیری یک مهارت است که باید یاد گرفته شود . شما با عملکرد خود و مسئولیت پذیری خود شخصیت خود را شکل میدهید. به عنوان مثال، این شما هستید که عمکلرد خود را تعیین میکنید که مسئولیت پذیر باشید یا خیر یا حتی شما هستید تصمیم میگیرید چگونه رفتار کنید .
اهمیت مسئولیت پذیری
همه ما میدانیم که مسئولیت پذیری یکی از ویژگیهای فردی قابل تحسین است که ما را به فردی قابل اطمینان تبدیل میکند. مسئولیت پذیر بودن اصلا سخت نیست!
با رعایت چند مورد ساده میتوانیم ویژگی مسئولیت پذیری را در خودمان به وجود بیاوریم و پرورش دهیم.
وقتی وظایفی را که به ما محول شده و کارهایی را که قول دادهایم به درستی انجام میدهیم، همه ما را به عنوان فردی مسئولیت پذیر و قابل اطمینان میشناسند. این ویژگی واقعا قابل تحسین است چرا که بسیاری از افراد با کسانی که بیمسئولیت هستند کنار نمیآیند و خود من هم یکی از افرادی هستم که با فرد بی مسئولیت هنوز نمیتوانم کنار بیاییم. افراد مسئولیت پذیر برای انجام وظایف خود نیازی به نظارت دقیق ندارند در واقع آنها خودشان به خوبی از وظایف خود آگاه هستند و بدون هیچ نظارت و تذکری، مسئولیتهای خود را به خوبی انجام میدهند.
قابل اطمینان بودن، احساس خوبی به ما میدهد. افراد در هر سن و سالی دوست دارند که احساس توانایی در انجام وظایف بدون تذکر و نظارت را تجربه کنند. قابل اطمینان بودن ، عزت نفس را تقویت می کند. کارمندانی که این ویژگی را دارند، مسئولیتها و وظایف مهمتری به آنها سپرده میشود که این مسئولیتها مقدمهای برای ارتقا سطح شغلی است.
مسئولیت پذیر بودن کار سختی نیست. فقط کافی است در همهی کارهای خود چند دستورالعمل ساده را انجام دهید. خواهید دید که به مرور زمان به فرد قابل اطمینان و مسئولیت پذیری تبدیل میشوید.
راهکارهایی برای مسئولیت پذیری
1-برنامه ریزی کنی
برنامه ريزی کنید و فهرستی از کارهایتان، اهدافتان را تهیه کنید ، اینکار به شما کمک می کند تا به اندازۀ توانتان تلاش کنيد و انتظار بیشتر و غیرمعقولی از خودتان نداشته باشيد. علاوه بر آن نوشتن لیست اهدافتان سبب می شود که آنها را جدی تر تلقی کنید و برای رسیدن و تحقق آنها بيشتر تلاش کنيد.
2-ثابت قدم باشید
برای افزايش مسئوليت پذيری خود و يا تقويت آن در ديگران ثابت قدم بودن و متعهد بودن دو شرط مهم و اساسی است. هر قدر در انجام کار جدی تر باشيم احتمال دستيابی به اهدافمان بيشتر می شود. سعی کنيد مسئوليتی را که پذيرفته ايد هرچند کوچک و کم به طور منظم انجام دهيد. مثلا اگر مسئوليت شستن ظرفها به شما محول شده، سعی کنيد هميشه خودتان اين کار را انجام دهيد. انجام گاه به گاه يک کار و وظیفه باعث ايجاد خستگی و بی حوصلگی و در نتيجه ترک آن می شود.
3-مسئولیت پذیری را دقیق برای خود تعریف کنید
مسئوليت پذيری يعنی پذيرش،پاسخگويی و به عهده گرفتن کاری که از کسی درخواست شده و شخص حق دارد که آن را قبول کند يا رد کند. وقتی فردی می خواهد مسئوليت را قبول کند، بايد برای او کاملا مشخص شود که موضوع درخواستی چيست و در برابر به عهده گرفتن آن دقیقا چه چيزی به دست می آورد. در واقع قبول مسئوليت انتخابی کاملا آگاهانه است، درست مثل قراردادی که نوشته نمیشود اما تمام اجزای آن برای فرد مشخص است. تا زمانیکه فردی احساس مسئوليت کند، ديگر هیچ ضرورتی ندارد که ديگران به او بگويند که چگونه عمل نمايد.
4-بهانه ممنوع
هنگامی که اشتباهی مرتکب شدیم ، می بایست خود را در معرض آن قرار دهیم. به جای سرزنش کسی یا چیز دیگری، دلیل واقعی را بگوییم که چرا قادر نبودیم کاری را انجام دهیم. با بهانه تراشی، در واقع اعتراف میکنیم که مسئولیت پذیر نیستیم. اگر نمیتوانیم کاری مانند تهیه متن سخنرانی برای فردا را به اتمام برسانیم، قولی در مورد آن به کسی ندهیم.
ما باید به روشنی در مورد آنچه میتوانیم و یا نمیتوانیم انجام دهیم فکر کنیم، تا از بهانه آوردن برای خود جلوگیری کنیم. حتی بهتراست، وقتی در چنین شرایط بدی قرار گرفتیم، بگوییم که دقیقا چرا به جای این که یک دروغ بسیار کوچک بیان کنیم، آن کار را انجام ندادیم.
5-شاکی نباشید
شکایت کنندگان معمولا افرادی هستند که حرف زیاد میزنند و کاری انجام نمیدهند ؛ آنها میتوانند باکلمات بزرگ باشند ،ولی هنگامی که میخواهنددرمورد مسئله ای کاری را انجام دهند ساکت میشوند.
این در حالیست که ما میتوانیم شکایت را کنار بگذاریم و مسئولیت خود را به دست بگیریم. اگر نحوه انجام یک کار خاص برایمان خوشایند نیست، آن را به روش خودمان انجام دهیم یا با شخصی که این کار را اشتباه انجام داده مشورت کنیم. بامشورت کردن راهنمایی میشویم وبا آرامش راه حل بهتری را پیدا میکنیم.
اگر بخواهیم شاکی باشیم و شکایت کنیم، کلمات کاملاً نا امید کنندهای از دهان ما بیرون میآیند. همچنین، با همیشه نقزدن در مورد دنیای اطراف، در واقع خود را پر از انرژی و حس منفی میکنیم بامنفی بودن احساس بدبختی میکنیم پس متوقف کردن شکایت، مارا به سمت یک ذهنیت خوب و شادی طولانی مدت هدایت میکند.
6-دیگران مقصر نیستند مسئولیت کارتو قبول کن
باید مسئولیت کارهایی را که انجام میدهیم، بپذیریم و سعی در این نداشته باشیم که برای اشتباهات خود دنبال مقصر بگردیم. با این کار، ما این پیام را به دنیا میرسانیم که کنترل همهی بخشهای زندگی خود را در دست داریم و مسئولیت کارهای خود را میپذیریم. فرض کنیم دیر سر کارمان میرسیم، این موضوع اصلا تقصیر ترافیک نیست، خودمان دیر از خانه خارج شدهایم. البته باید بپذیریم که زندگی همیشه منصفانه نیست. بعضی از افراد نسبت به دیگران، زندگی و شرایط سختتری دارند. این افراد نمیتوانند از پس مشکلاتشان بربیایند مگر اینکه اشتباهات خود را بپذیرند و تغییری در زندگی خود ایجاد کنند.