Search for:
  • صفحه اصلی
  • محصولات
    • دوره ها و محصولات
    • چک لیست
    • دوره های رایگان
    • کتاب
  • مقالات
  • درباره و تماس با ما
 
  • info@mahdiyehpashapour.ir
مهدیه پاشاپور
  • صفحه اصلی
  • محصولات
    • دوره ها و محصولات
    • چک لیست
    • دوره های رایگان
    • کتاب
  • مقالات
  • درباره و تماس با ما
0

Get Started

چگونه همدرد باشیم؟

14 فروردین 1402
Posted by مهدیه پاشاپور
ارتباط موثر ، شیوه زندگی
124 بازدید
چگونه همدرد باشیم؟

 

من الان نیاز به همدردی دارم اینو میدونی ؟

گاهاً در زندگی شرایطی پیش می آید که ما در یک تنگنایی قرار می گیریم و حال روحیمان خوب نمی شود این لحظه هاست که دوستانی را انتخاب می کنیم برای صحبت و همدردی کردن . اما آیا تاکنون شده است از خود بپرسید که بهترین همدل کیست ؟ و اگر کسی برای همدلی مارا برگزید چه چیزهایی به او بگوییم که ناراحت نشده و به باور هایش لطمه نزنیم و همزمان دلش را سبک کند ؟! و یا مهم تر از آن اصلا همدلی یعنی چه ؟

یکی از مهارت ‌های مهم در ارتباطات، همدردی است.

همدردی یعنی داشتن احساس بد برای دیگران به‌دلیل اتفاقی که برای آنها رخ داده است. در همدردی احساسات و عواطفی بیان می شود که برای هر دو طرف قابل درک و لمس بوده است . همدلی یعنی گوش دادن فعال به عواطف و هیجانات و احساسات طرف مقابل که شاید برای شما آن احساس آشنا و یا حتی بیگانه باشد . همدلی یعنی خود را جای دیگران قرار دادن . همدردی یعنی داشتن احساس بد برای دیگران به‌دلیل اتفاقی که برای آنها رخ داده است همدلی با همدردی تفاوت دارد ؛ زیرا در همدلی خوب به سخنان شخصی که مشکل دارد گوش می‌دهیم تا بتوانیم به وی کمک کنیم خود را از لحاظ روانی تخلیه کند.

همدلی: تلاش کن که وزنت رو کم کنی، این یه راه سختیه (فهمیدن تجربه‌های دیگران).

همدردی: من می‌دونم و می‌فهمم که کم کردن وزن خیلی سخته، خودمم این مشکل رو داشتم (فهم و درک درونی و شخصی).

دلسوزی: به این معنا که من از رنج کشیدن تو آگاهم.

همدلی: من به رنج تو اهمیت می دهم، به تو توجه می کنم و مراقب هستم.

همدردی:  من درد تو را می‌فهمم، آن را حس می‌کنم.

غمخواری و شفقت:  من می‌خواهم رنج تو را کاهش دهم و از بین ببرم.

با چه کسی درد دل کنیم

معمولا برای درد و دل باید کسی را برگزینیم که خاصیت راز داری داشته و هرگز احتمال سو استفاده از آن را نداشته باشد. اگر در زندگی اعتمادی به چنین کسی ندارید روانشناس و مشاوره بهترین گزینه است ؛ زیرا هم اصل رازداری را پوشش می دهد و هم بهترین راهکار هارا ارائه می دهد .

مهارت همدردی در فضای کار چه اهمیتی دارد؟ در فضای کاری که احساس همدلی وجود داشته باشد مدیر سازمان می تواند دغدغه ها و نگرانی ها و انگیزه های آنها را فهمیده و در هنگام تصمیم گیری از آنها استفاده کند .

راه هایی برای همدردی

با راهکارهای زیر همدردی را می توانیم تقویت کنیم

  • احساسات خود را بشناسید؛
  • به احساسات و دغدغه‌های دیگران توجه کنید؛
  • زمان مناسب برای ابراز همدردی را تشخیص دهید؛
  • برای اینکه خود را به‌جای دیگران بگذارید، از قدرت تخیلتان استفاده کنید؛
  • تفاوت‌های میان افراد مختلف را درک کنید.

راههایی برای ابراز همدردی

  • با کلامتان همدردی کنید
  • صحبت‌کردن با فرد مقابل درباره اینکه شما نیز از اتفاق پیش‌آمده احساس ناراحتی می‌کنید؛
  • ابراز احساس همدردی از طریق ارسال پیام صوتی، تلفن‌کردن و غیره.
  • بغلش کن ، بغل‌کردن فردی که به‌شدت احساس ناراحتی و غم می‌کند
  • دست فرد را به گرمی فشردن، برای اینکه حس آرامش بیشتری را به فرد منتقل کنید
  • آرام‌تر صحبت‌کردن با فردی که ناراحت است و به همدردی نیاز دارد.

اینگونه ابراز همدردی کن!

1- مهم بودن مشکلات فرد را جدی بگیر

 در بسیاری از موارد افراد برای دلداری دادن به شخصی که دچار مشکل شده از جملاتی نظیر”این که چیزی نیست” یا “نباید برای چنین مسئله کوچکی خود را ناراحت کنی” استفاده می‌کنند. این جملات حتی وقتی با نیت خیرخواهانه گفته می‌شوند غیر مستقیم این پیام را می‌رسانند که شما مشکل فرد را چندان مهم نمی‌دانید یا وضعیت او را درک نمی‌کنید. این نکته را باید همیشه به یاد داشته باشیم که ضعف ها و قدرت ها در افراد یکی نیست

2- داشتن زبان بدن مناسب

برای صحبت کردن با طرف مقابل باید از زبان بدن مناسب مثل فشردن دست و یا بقیه مسائل مثل شیوه نشستن و یا خیره شدن را کنترل کنیم.

3- برای کمک کردن پیشنهاد بده

این مواقع افراد به انگیزه و کمک بیشتری نیاز دارند برای مثال می‌توانیم بگوییم  “هر وقت بخواهی من می‌توانم کنار تو باشم” یا “اگر خواستی می‌توانم این کار را برایت انجام دهم”.

4- خوب گوش کن

در همدردی کردن همیشه گفتن راه حل چاره ساز نیست و افراد فقط یک شنونده فعال می خواهند . فنجان ذهنی آدم ها گاهی آنقدر پر می شود که نیاز دارد فقط با دردودل کردن آن را خالی کنند .

5- فرد را به خاطر احساساتش سرزنش نکنید

احساسات منفی بخشی از تجربه انسانی ما هستند . همه ما به طور طبیعی ممکن است گاهی مرتکب اشتباه هایی شویم که بعدا بخاطر آن پشیمان شویم و یا نشویم . پس در همدردی افراد را به دلیل رفتار و کردارهایش سرزنش نمی کنیم .

6- به یک باره غیب نشو

آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم  اینکه اگر فردی مشکلی را با ما مطرح می‌کند و ما با او همدلی و همدردی می‌کنیم بسیار اهمیت دارد که پس از آن در طی روزهای آتی از او خبری بگیریم یا احوالش را بپرسیم . وقتی بعد گفت‌وگو دیگر یادی از فرد مقابل نمی‌کنیم این احساس در او ایجاد می‌شود که اهمیت چندانی برای حرف‌ها و مشکلاتش قائل نبودیم .

7- روراست باش

اگر قرار است همدردی با دیگران را تجربه کنید. زمانی که دوست یا نزدیکانمان در حال صحبت و درد و دل است، به او بگوییم که متاسف هستیم و می دانیم که چه شرایط سختی را دارد پشت سر می گذارد. این که به دوستمان  نشان دهیم که او و موقعیتش برای ما اهمیت دارد، می تواند بهترین راه برای شروع باشد. در ادامه او به این حرف ما دلخوش خواهد شد. درنتیجه روی حرف ما حساب می کند.

8-بحث را عوض نکن

زمانی که می خواهیم  با دیگران احساس همدردی کنیم ؛ باید دقیقا روی این موضوع متمرکز شویم. پس به جای صحبت درباره چیزها و مباحث دیگر، به همین موضوع که باعث درد و رنج شخص مقابل شده بپردازیم . از این شاخه به آن شاخه نپرید و بحث را عوض نکنید؛ زیرا هم برای شما و هم برای او کاری سخت و حوصله سر بر است. سعی کنیم به او دلگرمی دهیم ؛ به شکلی که به ما اطمینان کند که می توانیم در مشکلاتش به او کمک کنیم .

نصیحت  ملامت سرزنش ممنوع

به جرئت می توان گفت 99 درصد افراد زمانی که غصه و مشکلی جدی دارند؛ حوصله ی گوش دادن به نصیحت از جانب دیگران را نخواهند داشت. پس نتیجه می گیریم برای همدردی با دیگران از نصیحت کردن بپرهیزید. درک کردن و گوش کردن بهترین گزینه است

9-ملایم و دوستانه صحبت کن

تمامی سخنرانی ها و متن ها و کنفرانس ها دارای تن صدای مخصوص به خود هستند . تن صدا و لحن صحبت کردن نیز می تواند در این زمنیه تاثیر داشته باشد؛ در همدردی باید لحن و صوت آرامشبخش باشد .

10-برای احساس همدردی با دیگران ، هدیه بفرست

زمانی که دوستمان دچار مشکلی شده است برای او هدیه ای تهیه کنیم . نیاز نیست این هدیه سنگین یا گران قیمت باشد. همین که به او ثابت کنیم  به فکرش بودیم کفایت می کند. حتی تهیه یک کارت پستال و چند شاخه گل نیز می تواند او را خوشحال کند و حس خوبی به او منتقل کند.

خلاصه اینکه ……….

در بسیاری از مواقع داشتن یک همدرد عالی و کاربلد می تواند حالمان را مضاعف خوب کند . تغییر دادن شرایط و حال روحی دوستانمان جزو چیزهایی است که مارا بسیار خوشحال می کند . پس برای اینکه بهترین و عالی ترین روش ها را پیش گیریم و ارتباط موثر و سازنده را فرا بگیریم چرا از همدردی استفاده نکنیم . همدردی مارا به آدمی امین و حرفه ای  تبدیل میکند که نشانگر یک قدم والا در زندگی مان است . این تغییر هاله ای از انرژی مثبت است که ما به راحتی میتوانیم با یادگیری تمامی راه و روش های سازنده همدردی آن را در اطرافمان گسترش دهیم .

در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

ترک عادت‌های بد
ترک عادت‌های بد و جایگزینی آن‌ها با عادت‌های مثبت
رژیم غذایی
رژیم غذایی و سبک زندگی سالم
تعادل بین کار و زندگی
ایجاد تعادل بین کار و زندگی
برنامه‌ریزی مالی
برنامه‌ریزی مالی
ذهنیت مثبت‌
چگونه در سال جدید ذهنیت مثبت تری داشته باشیم؟
رشد شخصی
رشد شخصی و حرفه‌ای

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

Search for:
دسته‌ها
  • ارتباط موثر
  • شیوه زندگی
  • مقالات
نوشته‌های تازه
  • از داشته‌ها استفاده کن
  • زبان بدن دوره فن بیان
  • ۳ ترفند در صحبت دوره فن بیان
  • ترک عادت‌های بد و جایگزینی آن‌ها با عادت‌های مثبت
  • رژیم غذایی و سبک زندگی سالم
درباره مهدیه پاشاپور
من مهدیه ام، استاد خودم و شاگرد زندگی.
فهرست سفارشی
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • حساب کاربری من
  • فروشگاه
شبکه‌های اجتماعی
مجوز ها

     

تمامی حقوق برای وبسایت مهدیه پاشاپور محفوظ است

Sign In

Lost your password?

Not a member yet? Sign Up