Search for:
  • صفحه اصلی
  • محصولات
    • دوره ها و محصولات
    • چک لیست
    • دوره های رایگان
    • کتاب
  • مقالات
  • درباره و تماس با ما
 
  • info@mahdiyehpashapour.ir
مهدیه پاشاپور
  • صفحه اصلی
  • محصولات
    • دوره ها و محصولات
    • چک لیست
    • دوره های رایگان
    • کتاب
  • مقالات
  • درباره و تماس با ما
0

Get Started

چگونه ارتباط موثر برقرار کنیم ؟

12 اردیبهشت 1402
Posted by مهدیه پاشاپور
ارتباط موثر
83 بازدید

 

چگونه ارتباط موثر برقرار کنیم ؟

تا به حال به این اندیشیده اید که چگونه میتوانیم ارتباطی را با همکاران دوستان و شریک ها برقرار کنیم که بهترین بهره وری را داشته باشد؟ در طول زندگی، ما برای زیستن و یا پیشرفت کردن مجبور به برقرار کردن ارتباط هایی هستیم که به ما در مسیرمان کمک کند. این ارتباط، «ارتباط موثر» نام دارد. یعنی دیگران ایده‌ها و مفاهیم مد نظر ما را کاملا دریابند و به آن‌ها عمل کنند.

ارتباط موثر چیست؟

ارتباط موثر فرایندی از تبادل نظر، افکار، دانش و اطلاعات است، به نحوی که هدف به بهترین نحو و همانطور که ما میخواهیم براورد شود.

می‌توان گفت که ارتباط مؤثر به‌طور کلی شامل این موارد است:

  • فرستنده: شخصی که فرایند ارتباط را با ارسال پیام آغاز می‌کند؛
  • گیرنده: کسی که قرار است پیام به او برسد.

انسان موجودی اجتماعی است و برای رفع نیازهای خود باید در اجتماع حضور پیدا کند و با سایر انسان‌ها ارتباط بگیرد. ارتباط موثر همانطور که در بالا ذکر شد دارای دو قسمت فرستنده و گیرنده میباشد که هر کدام از انها لازمه داشتن یک سری مهارت هاست . برای گیرنده خوب بودن حتما به مقاله چگونه شنونده خوبی باشیم سری بزنید .

ارتباط موثر فقط تبادل اطلاعات نیست . برای فرد فرستنده مهارت های انتقال اطلاعات همچون فن بیان و زبان بدن و برای فرد گیرنده گوش دادن فعال بسیار مهم میباشد .

مهارت ارتباط موثر چیست؟

در واقع ارتباط موثر، توانایی انتقال پیام به شفاف‌ترین، مختصرترین و مفیدترین شکل ممکن است.

انواع و اقسام ارتباط موثر

  • ارتباط کلامی: اولین نوع ارتباط موثر، ارتباط کلامی است. این مدل از ارتباط، گفتگوی حضوری، تلفنی، مصاحبه را در برمی‌گیرد. اگر بتوانیم در ارتباط کلامی موثر و کارآمد عمل کنید، مطمئن باشید که می‌توانیم خیلی بهتر اهداف خود را محقق کنیم
  • ارتباط تصویری: دومین نوع ارتباط، ارتباط تصویری است که عکس، نمودار و جدول را در برمی‌گیرد و یکی از مهارت‌های ارتباطی موثر برای حضور در جلسات درون سازمانی و مذاکره به شمار می‌آید.
  • ارتباط نوشتاری: سومین نوع ارتباط موثر، ارتباط نوشتاری است. ما باید در نوشته‌ها و متن‌های خودمان هم این جذابیت، زیبایی و تأثیر بالا را پیاده کنیم. این موضوع، پیامک‌ها، ایمیل‌ها و پیام‌هایی که در پیام‌رسان‌ها ارسال می‌کنیم را شامل می‌شود.
  • ارتباط غیرکلامی: چهارمین نوع ارتباط موثر هم با عنوان ارتباط غیرکلامی شناخته می‌شود. در این نوع از ارتباط حالت صدای فرد مورد توجه قرار می‌گیرد.

اصول مهارت ارتباط موثر

تا به اینجای کار سعی کردیم مهارت ارتباط موثر را تعریف کرده و سپس اشاره‌ای به انواع و اقسام این نوع ارتباط کنیم. در این بخش از مقاله می‎خواهیم پایه‌ها و ستون‌های ارتباط موثر را بشناسیم. در واقع اگر ارتباط موثر و کارآمد را یک خانه در نظر بگیریم. می‎خواهیم بدانیم که ستون‌های این خانه چیست.

در ادامه به 7 اصل مهم و اساسی برقراری ارتباط درست و موثر اشاره شده است:

اصول و پایه‌های اصلی مهارت ارتباط موثر

  1. حقیقی و واقعی بودن
  2. منجسم بودن پیام
  3. بیان شفاف پیام
  4. تعهد داشتن
  5. همخوان و هماهنگ بودن
  6. تمام و کمال بودن
  7. رعایت ادب و احترام حین انتقال پیام

ارتباط موثر چه فوایدی دارد؟

هرکجای این دنیا و در هر شغل و موقعیتی باشیم نیازمند مهارت هایی برای ارتباط موثر و کارآمد هستیم از فواید آن می توان ارتباط خوب با همسر و یا فرزند و یا ارتباط موثر با کارمندان شرکت و… . تبدیل شدن به یک الگوی خوب رفتاری و مدیری شایسته و داشتن دوستان و کارکنانی متعهد

هر روز برای بهبود مهارت ارتباط موثر خود وقت بگذاریم .

مهارت برقراری ارتباط موثر به قدری اهمیت دارد که انسان‌های موفق تلاش می‌کنند که هر روز بخشی از زمان و انرژی خود را برای رشد و ارتقای این مهارت صرف کنند.

چه چیزی مانع برقراری ارتباط موثر می شود؟

۱) استرس و احساسات خارج از کنترل

۲) عدم تمرکز

۳) زبان بدن متناقض

۴) زبان بدن منفی

راهکارهایی برای داشتن ارتباط موثر

خودشناسی

 خود شناسی در قدم اول کمک میکند تا ما مهارت هایی را که نیاز داریم فرا بگیریم مثل مهارت مدیریت خشم و یا استرس و بعد  از از نقاط قوت خود آگاه و در ارتباط از ان بهره بگیریم . خود شناسی کمک میکند که تفاوت را قبول کنیم و شنونده خوبی باشیم.

قدم بعدی در ارتباط موثر این است که ساده صحبت کنید. استفاده از کلمات سخت فقط مسیر ارتباط را برای شما دشوار می کند و باعث می شود فرد منظور شما را درک نکرده و بی حوصله شود.

مراقب حرکات بدن خود باشیم

یک ضرب المثل انگلیسی می گوید “اولین دیدار تاثیرگذارترین دیدار است!” بنابراین مراقب حرکات و زبان بدن خود در اولین دیدار باشیم .

همچنین موارد زیر را به یاد داشته باشیم :

  • صاف بنشینیم.
  • سرحال باشیم.
  • اخمو نباشیم.
  • ظاهر آراسته و مرتبی باشیم.
  • ارتباط چشمی را با بقیه افراد داشته باشیم.
  • پرانرژی باشیم.
  • با تن صدای مناسبی صحبت کنیم .

زبان بدن، پیام های زیادی می تواند به مخاطب ما انتقال دهد. اگر حرکات ما پیام درستی به مخاطب بدهد، او در کنار ما احساس آرامش می کند.

راه هایی برای ارتباط موثر با دیگران

  1. لبخند واقعی و حقیقی بزنیم

خیلی مهم است که نشان دهیم برای دیگران احترام قائل هستیم و رفتاری صادقانه داریم . به خاطر داشته باشیم که رفتارهای صادقانه از کلامی که به زبان می‌آوریم اهمیت بیشتری دارند. اگر واقعا این ارتباط را نمی‌خواهیم بهتر است لبخند نزنیم . این کار از ظاهرسازی بهتر است.

  1. سؤالات درست بپرسیم

برای این‌که طرز تفکر و مفهوم کلام دیگران را بهتر درک کنیم از آن‌ها سؤال بپرسیم . پرسش باعث افزایش یادگیری ما و همچنین درک بیشترمان خواهد شد.از سوالات تشریحی بیشتر استفاده کنیم تا کاملا متوجه دریافت مطلب باشیم .

  1. به افراد توانا در برقراری ارتباط توجه کنیم

برخی افراد در برقراری ارتباط موثر مهارت بسیار خوبی دارند. به‌طوری که در هر محیطی و با هر کسی می‌توانند روابطی اثربخش شکل دهند. دقت به رفتار و گفتار این افراد در نوع برقراری ارتباط آتی ما تاثیرگذار خواهد بود.

  1. احساس همدلی داشته باشید

برای این‌که با دیگران همدل شویم لازم است افکار و احساسات دیگرمان را کنار بگذاریم و احساس فعلی را با کلام و زبان بدنمان نشان دهیم. این یعنی اگر طرف مقابل شاد و هیجان‌زده است ما هم همین‌طور هستیم و اگر ناراحت و غمگین است ما هم نمی‌توانیم شاد باشیم .

  1. همواره مطالعه کنیم

گفتیم که یکی از روش‌های برقراری ارتباط نوشتن است. برخی از افراد در نوشتن پیام‌ها مشکل دارند و منظورشان را پیچیده می‌نویسند. همین مسئله باعث می‌شود که نتوانند به خوبی ارتباط برقرار کنند.

یکی از موثرترین تکنیک‌ها برای پرورش این مهارت، مطالعه کتاب‌هایی است که نویسندگانش توانایی ایجاد ارتباط موثر خیلی خوبی دارند. خواندن این مطالب ابزاری قدرتمند برای تقویت مهارت ارتباطی شما است.

همچنین مطالعه کردن و استفاده از بهترین روش‌های مطالعه به ما در ایجاد روابط موثر کلامی نیز کمک می‌کند زیرا با مطالعه اطلاعات خود را افزایش می‌دهیم و اعتمادبه‌نفس خوبی برای تشکیل روابط به دست می‌آوریم . به این ترتیب در زمینه‌های مختلف صاحب‌نظر خواهیم بود و دایره دوستانمان را افزایش می‌دهیم .

  1. در انتخاب کلمات دقت کنید

کلماتی که به زبان می‌آوریم می‌توانند همدلی و همبستگی ما یا فقدان هردوی آن‌ها را بیان کنند. همین کلمات هستند که بین حرف زدن و ارتباط برقرار کردن تفاوت ایجاد می‌کنند. قدرت کلمات را دست کم نگیریم !  گاهی انتخاب حتی یک کلمه درست می‌تواند شانس موفقیت ما را به میزان چشمگیری افزایش دهد.اگر در جمله‌بندی‌هایمان به جای استفاده از «من» عبارت «ما» را به‌کار ببریم حس هم‌نوعی زیادی در طرف مقابل ایجاد می‌کنیم . انسان‌ها همواره به دنبال وجه اشتراک با یکدیگر هستند.

  1. پرحرفی نکنیم

اگر می‌خواهیم که منظورمان را واضح بیان کنیم باید کلاممان حاوی اطلاعات و پیامی با ارزش باشد و شنونده بدون نیاز به تحلیل، منظورمان را درک کند. این کار مهارتی است که نیاز به تمرین دارد و اگر بتوانیم آن را پرورش دهید در برقراری ارتباط موثر نیز موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

  1. با ایجاد ارتباط موثر ارزش خلق کنیم

حالا تقریبا تمام مهارت‌های لازم را برای برقراری یک ارتباط موثر داریم .

پیش از این گفتیم که باید صداقت ما از روی رفتار و کلاممان مشخص باشد. اگر مهربان و راستگو باشیم دیگران هم همین رفتار را با ما خواهند داشت و برایمان احترام قائل می‌شوند. کسانی که به مهارت برقراری ارتباط موثر تسلط دارند می‌دانند که این مهارت تا چه حد می‌تواند روی موفقیت آن‌ها تاثیرگذار است. چون پس از اولین مراحل آشنایی دیگر لازم نیست برای انتقال پیام تلاش زیادی کنند، به زبان مشترک می‌رسند و به سرعت مفاهیم را به یکدیگر انتقال می‌دهند.

استفاده از روابط موثر برای ساختن روابطی به‌کار می‌رود که صادقانه و محکم و پایدار باشند. البته این همیشگی نیست و ما گاهی حتی برای تخفیف گرفتن هم از تکنیک روابط موثر استفاده می‌کنیم اما عمده کاربرد این مهارت برای بیان ایده‌ها و ساخت یا بهبود چیزی ارزشمند است.

  1. در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنیم

یکی از تمرین‌های مناسب برای پرورش مهارت برقراری ارتباط موثر این است که در شبکه‌های اجتماعی درباره عقاید، تجربه‌های منحصربه‌فرد و درس‌هایی که از آن‌ها گرفتیم صحبت کنیم و بدون مرز با همه انسان‌ها به اشتراک بگذاریم . درباره اشتباه‌هایمان و این‌که چطور آن‌ها را مدیریت کردیم حرف بزنیم.

  1. سکوت کنیم

یکی از بهترین روش‌ها برای برقراری ارتباطی موثر سکوت کردن است. وقتی ما سکوت می‌کنیم طرف مقابل تلاش می‌کند این سکوت را بشکند و شروع می‌کند به حرف زدن. در خلال این صحبت‌ها گاهی نکاتی را یاد می‌گیریم که اگر ساکت نبودیم هرگز آن‌ها را یاد نمی‌گرفتیم . یکی از انواع مهارت گوش‌ دادن فعالانه نیز سکوت کردن است. به جای این جمله‌های اضافه  اممم بله داشتم میگفتم و … سکوت کنیم . مکث به‌شدت اثربخشی کلاممان را افزایش می‌دهد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Tags: ارتباط_موثرتوسعه فردی
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

اهمیت آداب معاشرت
اهمیت آداب معاشرت در روابط اجتماعی و حرفه ای 
نکات کلیدی آداب معاشرت
نکات کلیدی آداب معاشرت در میهمانی ها و دورهمی ها 
تفاوتها و شباهتهای آداب معاشرت
تفاوتها و شباهتهای آداب معاشرت در فرهنگهای مختلف
رعایت آداب معاشرت
رعایت آداب معاشرت – جلب اعتماد و احترام دیگران
قدردانی از لحظات مشترک
چگونه قدردانی از لحظات مشترک روابط ما را تقویت می‌کند؟
فرهنگ‌های مختلف
چگونه فرهنگ‌های مختلف قدردانی از لحظات را ترویج می‌دهند؟
Search for:
دسته‌ها
  • ارتباط موثر
  • شیوه زندگی
  • مقالات
نوشته‌های تازه
  • از داشته‌ها استفاده کن
  • زبان بدن دوره فن بیان
  • ۳ ترفند در صحبت دوره فن بیان
  • ترک عادت‌های بد و جایگزینی آن‌ها با عادت‌های مثبت
  • رژیم غذایی و سبک زندگی سالم
درباره مهدیه پاشاپور
من مهدیه ام، استاد خودم و شاگرد زندگی.
فهرست سفارشی
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • حساب کاربری من
  • فروشگاه
شبکه‌های اجتماعی
مجوز ها

     

تمامی حقوق برای وبسایت مهدیه پاشاپور محفوظ است

Sign In

Lost your password?

Not a member yet? Sign Up